
Чантите "Клошар" с вградени грамофонни плочи и не само…
Българските аксесоари са намирали място в сайта на италианския "Вог"
Едва ли са много хората, които присъстват в социалните мрежи, следят модните тенденции или работата на българските дизайнери и не са попадали на екстравагантните чанти "Клошар". В изработката им задължително присъства грамофонна плоча, а в един от последните модели ще вградят дори книга.
Зад българския бранд стоят Деян Миленков и сестра му Наталия. Първите стъпки прави Деян преди около три години. Работейки като барман, една вечер в заведението среща момиче, което носи чанта с плоча. Оказва се, че само я е изработило, а Деян е сигурен, че сестра му ще я хареса, затова я моли да изработи една и за нея. След известно време получава аксесоара и го подарява на Наталия. Но тя не го носи дълго – подхлъзва се на едно стъпало и чантата се удря в земята. Така плочите биват счупени.
„Реши да си направи собствена. След това нейни приятелки поискаха същите“, разказва Деян.
Той все по-често започва да мисли за чантите и как може повече хора да изразят индивидуалността си чрез тях. През това време сестра му е в Америка, заминава след като е изработила няколко от аксесоарите. Деян прави Фейсбук страница и така брандът „ Клошар“ бележи своя старт в социалните мрежи. До момента страницата им е събрала над 7000 фена, а скоро ще пуснат и новият си онлайн магазин.
"В началото всичко бе на шега, просто опитахме какво ще стане, спомня си той.´´
И признава, че първоначалният метод на изработка, не е бил напълно съвършен. Един от приятелите им – диджей Скил, който е сред най-големите колекционери на плочи в България, ги увлича по грамофонните плочи и те решават да сменят метода, за да не развалят целостта на винила.
„Направихме чантите така, че плочите да са предпазени и да могат да се сменят", обяснява Деян.
Така стигат до момента, в който всеки техен клиент може да сменя лесно своята плоча, а дори и да я слуша. Наталия се занимава с цялостната изработка, а Деян е по довършителната част – капси, дръжки, както и цялостното развитие на бранда.
"Името ни описва като начин на живот и е запомнящо се. Все пак имаме дом. Там е като къща-музей – пълно е с плочи и графити“, казват Деян и Наталия. Освен, че името е запомнящо се, то изразява техните виждания за живота и изкуството, но по-важното – носи усещането за свобода
Много от чантите се правят без скица, Наталия си ги представя и просто ги шие. При повечето случаи не знае какво ще се случи накрая, разказва брат й.
Двамата решават да си купят грамофон и преди плочите да се превърнат в чанти, задължително ги преслушват. „Не може да имаме толкова много плочи и да не можем да ги слушаме“ Най-любима на Деян е тази на Джеймс Браун – „Аз съм истински“. Така се влюбват още повече в бизнес идеята си.
Според Деян любов към музиката има у всеки човек, просто е проявена в различен стил. Въпреки че нито единият от родителите им не е ангажиран в тази сфера, влечението у тях се заражда още когато са малки и са слушали плочите на грамофона на баба си.
Сега с плочи се сдобиват от най-различни места – сайтове, приятели, пазари, битаци. "Идеята като завърших финанси беше да вляза в офис, но изгубих интерес. Някои части от специалността, като маркетинга например, в момента са ми от голяма полза.
Искам всичко да зависи от нас и да сме впрегнали всичките си усилия в идеята", казва Деян.
Интересното е, че сестра му идва в София с желанието да пробие с музика и започва да учи джаз и поп пеене. А в момента освен чанти, прави собствени проекти с различни изпълнители.
"До там обаче се стига много трудно, особено, ако нямаш пари. Преди да започнем да се занимаваме с чанти, нищо не се получаваше, но след това се запознахме с много хора от музикалните среди", разказва брат ѝ.
Идват от малък град – Силистра, и в стремежа си да успеят в своето начинание, често са влагали всичките си налични средства в материали за чантите. В един момент и двамата напускат работните си места и се отдават изцяло на своя бранд.
Започват да търсят подкрепа и партньори. По пътя към успеха научават за Микрофинансиращата институция "ДЖОБС", част от групата на Българската банка за развитие.
"Едната от служителките в банката, която се занимаваше с нас, вече беше чувала за чантите "Клошар". Освен това очаквахме доста по-тромави процедури, оказа се че сме сбъркали. Естествено, имаше попълване на документи, но по-важното беше отношението, което проявяват към нас. От банката бяха ангажирани с нас 24/7.", обяснява Деян. И казва, че не е попадал на такива условия и лихви, които толкова да ги устройват.
С течение на времето кръгът от фенове се разраства и в момента дори има нещо като последователи на течението "Клошар". Те са от най- различни среди – от музиканти и хипстъри, до адвокати и банкери. Но всички те изпитват любов към изкуството и музиката.
Най-далечните точки, до които са стигали техни чанти, са Южна Корея, Америка, има ги и в цяла Европа.
В момента разработват модел, който ще бъде използван в кампания срещу замърсяването на въздуха. Чантата ще е прозрачна, а към нея ще е свързан противогаз. Във вътрешността си ще има засято цвете И това не може със сигурност да се нарече най-екстравагантната чанта, която дизайнерите са правили.
Всички се изработват в единични бройки и по поръчка на клиента. Паяжини, крила и крокодилска кожа са примесени с космически мотиви и холограмни елементи. Неоновите цветове и рисувани материи също са заложени в моделите, както и неизменната част на бранда - грамофонната плоча.
В края на септември, тяхната приятелка, писателка и актриса Ирена Иванова/ Рене Карабаш открива творческа академия „ Заешка дупка“. В нея екипът на „Клошар“ има за задача да изработи модел раница, като вместо обичайната винилова плоча, ще има вградена книга, която също ще може да се сменя. Тя ще е за победителя в едно от състезанията, което ще е под формата на поетична битка.
Чантите „Клошар“ са толкова завладяващи, че намират място в гардероба на почти всеки. Предимството да се правят по поръчка дава свобода на клиентите да правят комбинации от цветове, подходящи за техния личен стил и визия.
"Определено българите започваме да се развиваме. Има повече такива, които искат да се открояват"
Някои от клиентите притежават по седем чанти и носят единствено марката "Клошар". Феновете им са на различни възрасти – от 16 до 50 годишни, но общото между всички тях е музиката, която никога не остарява, а само се променя.
Двамата предприемачи държат лично да предават чантите поне на клиентите в София. "Реакцията на новия притежател е безценна, защото той е виждал чантата само на снимка, а на живо срещата е още по-вълнуваща“, споделят те.
Надяват се след време да се сдобият с машини, които да им помогнат да изработват изделията от още по-разнообразни материали. Няма обаче да се откажат от предимствата на ръчната изработка, защото така са убедени, че чантата ще е уникална и много качествена.
Със сигурност успехите им ще стават още по-големи. Особено предвид това, че италианският "Вог" постави своя печат върху снимка, на която присъства модел на българския бранд.
"Наистина много се развълнувахме, когато я видяхме. Тя се появи малко след организираното от нас парти по случай 3 години "Клошар бегс" – като закъснял подарък от фотографа Павел Цветков", разказват развълнувани те.
"Успехът идва постепенно.. Всеки ден се случва по нещо малко, а тези неща водят до нещо по-голямо. Толкова много вярваме, че ще се случат нещата. В нито един момент не допускаме, че можем да се провалим, защото вярваме в себе си и в мечтите си", казват младите дизайнери.
Материал на в. "24 часа"