Детска градина по метода Montessori насърчава активността в децата
Методът Монтесори следва идеята за спонтанното обучение при децата. Той е разработен в началото на миналия век от италианския доктор и педагог Мария Монтесори, според която всяко дете е уникално и трябва да бъде стимулирано да развие своя потенциал.
Горска къща Montessori - частна детска градина, подкрепена от ББР Микрофинансиране, следва тези принципи и в нея децата се насърчават да бъдат активни, вместо да седят мирни и да слушат. Следва се схващането, че те са жадни за знания личности, способни сами да трупат знания и опит по начин, който е най-добър за тях. Затова се окуражават да взимат решения и да учат за околния свят чрез игра. Така се насърчава тяхното физическо, психическо, емоционално и социално развитие. За това допринасят и материалите за работа по метода, които всъщност са образователни играчки.
Те са различни по големина, форма и цвят. Могат да бъдат солидни геометрични фигури в тъмни или ярки оттенъци, пъзели, глобуси, мъниста и много други. Важно свойство на материалите по Монтесори е тяхната коригираща се същност. Например, когато парче от пъзела не пасва или остане неизползвано, детето осъзнава, че е допуснало грешка някъде в процеса. Така то по собствена воля желае да повтори стъпките и да я поправи.
Играчките са конструирани от педагози и са предимно дървени, като идеята е децата да играят с естествени материали. Всяка сфера на познание разполага със свои пособия. Математиката използва такива, които помагат на малчуганите да усвоят броенето, мерните единици и т.н. Биологията ги учи на структурата на някои видове растения. Насърчава се и развитието на координацията между очите и ръката, вниманието към детайла и фината моторика. Практическите материали обръщат вниманието на малчуганите към нещата от бита и всекидневието – платове, заключалки и др. При пособията за сетивност и развитие на речта има играчки, които стимулират детето да учи както цветове, така и знаци и символи.
В Горска къща Montessori ролята на учителя също е по-различна. Тук на него се гледа като на ментор, съветник, който посочва на детето пътя, но го оставя сам да премине по него със собственото му темпо. Монтесори учителят има повече от една роля. Той трябва да провокира любопитството и да събуди интереса, вместо да повтаря заучени уроци, тъй като целта им е да създават откриватели. Да наблюдава детайлно и да разпознава настроението и потребностите на децата, за да пригоди към тях образователния процес. И не на последно място – да бъде модел за подражание. Чрез собственото си поведение и нагласи той моделира и оформя у децата ценности като емпатия, състрадание и приемане на индивидуалните различия. Насърчава ги да бъдат учтиви. Обединява съвместните им дейности, поощрявайки работата в екип, поемането на отговорност, самодисциплината и уважението.
Знаете ли, че?
Известни Монтесори възпитаници са: Ане Франк, Жаклин Кенеди, основателят на Аmazon Джеф Безос, носителят на Нобелова награда Габриел Гарсия Маркес, Сергей Брин и Лари Пейдж (основателите на google, които отдават големия си успех на своето Монтесори образование), принцовете на Уелс Уилям и Хари, Бил и Хилъри Клинтън, Джими Уелс (създателят на Уикипедия), Хелън Хънт, Джордж Клуни, Майкъл Дъглас и много други.
Поддръжници на Монтесори подхода в обучението са Далай Лама, Махатма Ганди, Хенри Форд, Томас Едисън, Александър Бел и др.