
Сладолед с лайм и сода има само 90 калории
Сладолед с лайм има само 90 калории в 100 грама. Ice`N`go се прави с газирана вода, но по-забележителното е, че е гранулиран. У нас той се предлага само от фирмата „Окс Пи“ и може да бъде опитан в няколко града в страната.
Сладоледът се предлага на малки топчета и предлага различни вкусове – дъвка, захарен памук, бананов сплит с шоколад, ягода и банан, горски плодове. Той е натурален, без оцветители и консерванти. Защитен е с патент, а опаковката му също е необикновена – във формата на топка или шапка с козирка. Приготвя се по специална технология – при минус 197 градуса на базата на течен азот, а се съхранява на минус 50 градуса, което го предпазва от микроорганизми. За сравнение голяма част от продуктите на пазара се пазят на минус 20 градуса. Технологията е американска, сладоледът може да бъде открит в над 15 държави по света.
Освен че е много вкусен и интересен, е и идеален за фигурата, разказват собствениците на "Окс Пи" Георги Станков и Елизар Комитов. Те се насочват към бизнеса случайно, води ги единствено фактът, че обичат сладолед. “Идеята ни дойде случайно. Никога не сме си мислели, че ще се занимаваме с това”, обясняват предприемачите. Техен познат им разказва за марката Ice`N`go, идеята им допада и така провеждат няколко срещи с представителите на фирмата в Будапеща.
Започват бизнеса си през 2016 г., но се оказва, че началният им капитал е недостатъчен и се нуждаят от кредит. Търсят финансиране от банките, но никой не иска да помогне на прохождаща фирма, без обороти и кредитна история. Разбират за Микрофинансиращата институция ДЖОБС, част от Българската банка за развитие. И така пътищата им се срещат банковия експерт Христо Христов. "Той е голям професионалист. Срещнахме се с него, помогна ни с документите, обясни ни всичко", казват двамата предприемачи. Спомнят си, че Христов им помага за подготовката преди да бъде разгледана кандидатурата им. "Това е идеята на ДЖОБС. Г-н Христов сметна, че нещата ще се получат и впоследствие ни одобриха“, обясняват Георги и Елизар.
И така за две години вече разполагат с над 20 обекта в Бургас, Обзор, Слънчев бряг, Свети Влас, Несебър. Плановете им са да направят 200. Клиентите им са от всякакви националности. Още си спомнят поставянето на първата си кабинка, което отнело няколко дни. През това време всеки ден младо момиче от Израел питало кога ще може да опита сладоледа. Накрая, когато десертът пристигнал, тя стояла повече от два часа, докато си купи. Интересът й бил оправдан и поканила двамата да отворят обект и в нейната държава.
Обектите им за продажба са енергоспестяващи, очакват съвсем скоро да бъдат въведени и кабинки със соларни панели, така че да са напълно природосъобразни. Цялата техника е внесена от чужбина, а консумативите са изцяло от унгарската компания. На щандовете има и допълнителна атракция – продавачите разполагат с балони и ги оформят в най-различни форми.
Желаят да отворят и няколко в София, но ги предупреждават, че конкуренцията е сериозна.
За двамата обаче основният проблем е в човешкия ресурс – установили, че голяма част от младите българи не работят и не учат. За това през лятото им се налага сами да застанат зад щанда и да продават сладолед. "Това е за наша сметка, ако стоиш отстрани и чакаш нещата да се случат, няма как да стане. Ако се срамуваш, не може да управляваш собствен бизнес", твърдят бизнесмените. И макар работният ден на двамата да приключва в полунощ, не смятат да се отказват. "Иска се много време, да се отдадеш напълно и да работиш много. Първите месеца сме работили по 17-18 часа", казват Георги и Елизар.
През зимата не си почиват, а подготвят обектите за следващия летен сезон. Управляват и успешно фирмена страница във фейсбук, на която клиентите им изпращат снимки със сладоледа. Случва се и да им пишат хора, които само са чували за продукта, за да ги питат къде могат да опитат. Те разполагат и с мобилно приложение, в което се въвеждат ежедневно данни за продажби, а апликацията пресмята кога ще са необходими нови доставки.
Материалът е публикуван във в. "24 часа"